مشکلات جامعه عشایری باید پیگیری و حل شود
مشکلات جامعه عشایری باید پیگیری و حل شود

در آستانه حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور، مجمع جهادگران جهاد تبیین استان فارس طی بیانیه‌‌ای ضمن تاکید بر مشکلات جامعه عشایری، پیگیری و حل آن را تا حصول نتیجه خواستار شدند. در این بیانیه آمده است: اینک که قرار است با پیگیری‌ها و مطالبات صورت گرفته توسط قشر فرهیخته اصحاب رسانه استان فارس، بالاترین […]

در آستانه حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور، مجمع جهادگران جهاد تبیین استان فارس طی بیانیه‌‌ای ضمن تاکید بر مشکلات جامعه عشایری، پیگیری و حل آن را تا حصول نتیجه خواستار شدند.

در این بیانیه آمده است: اینک که قرار است با پیگیری‌ها و مطالبات صورت گرفته توسط قشر فرهیخته اصحاب رسانه استان فارس، بالاترین مقام اجرایی کشور در امور عشایر به فارس همیشه در قله سفر کند، ضمن دعوت از ایشان جهت حضور در پاتوق تبیین برخود لازم می‌دانیم بر اساس تکلیف و رسالت خود در جهاد تبیین و پاسخ تکلیف چند نکته‌ای را محضر ایشان، نمایندگان و مسئولان استانی در راستای حل و رفع مشکلات جامعه عشایری استان فارس عرض کنیم.

مگر نه آن است که امام روح الله در فرازی از بیانات خود در باب عشایر فرمودند: از مسئولان مملکتی می‌خواهم که در کنار مسئولیت های سنگینی که دارند، هرچه بیشتر و سریع تر در رفع وحل مشکلات و کمبودهای عشایر بکوشند.

مگرنه آن است که مقام معظم رهبری جانشین برحق آن امام صالح بارها از عشایر غیور و همیشه در صحنه برای دفاع از انقلاب و آرمان‌هایش سخن به میان آوردند.

آیا زمان آن نرسیده است که مسئولان نیز همچون مردم به فرامین امامین انقلاب لبیک گفته و با نگاه عمیق وحضور میدانی بدور از تشریفات اداری و دعوت های انتخاباتی در شهرستان‌های خالی از عشایر(با توجه به کوچ فصلی) میهمان سیاه چادر عشایر شوند و ببینند حیا و نجابتی که این قشر محروم اما مقتدر به خرج می دهند تا گله مندیشان موجبات شادی دشمن را فراهم نیاورد.

آری باید عرق شرم بنشیند بر پیشانی هر مسئولی که ببیند و بداند اما قدمی در جهت رفع مشکلات این عزیزان برندارد.

دولت انقلابی بارقه‌های امید را در دل عشایر رنج کشیده با رویکرد جهادی و انقلابی روشن کرده است و بر مسئولان و سازمان‌های عشایری است که برای کاهش آلام و رنج‌های عشایر شب از روز نشناسند.

اما آنچه ملاک ارزیابی در عیار انقلابی بودن دولت است، قدم‌هایی است که برای حل مصائب برداشته می‌شود نه شعارها، باشد که در فرصت کوتاه خدمت شرمنده ادعاهای خود و امید ایجاد شده در دل دردمند این عزیزان نباشیم.

استان فارس با دارابودن بیش از ۲۶ هزار خانوار کوچنده عشایری و با تولید ۲۵ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور و در اختیار داشتن ۵۶ درصد از مراتع و با بیش از ۳ میلیون راس دام سبک و همچنین ۴۶ درصد تولید صنایع دستی و سایر تولیدات دامی همچون لبنیات، روغن، پشم و پوست سهم بسزایی در تامین نیازهای پروتئینی کشور ایفا می‌کند.

این استان مهد تعلیمات عشایر کشور است و با تقدیم ۲ هزار شهید سهم خود را در حوزه ایثار و شهادت با افتخار در اوج عزت به منصه ظهور گذاشته است.

این جامعه ایثارگر که به مصداق فرمایش مقام معظم رهبری مظهر تجلی اقتصادمقاومتی هستند امروز در لابلای مشکلات خرد و کلان علی‌رغم خدمات گسترده در طول عمر با برکت انقلاب نیاز به عزمی راسخ و مسئولینی دلسوز از جنس خود برای رسیدگی به امور دارند نه لژنشینان بیگانه با این فرهنگ.

با وجود بستر ایجاد شده توسط اصحاب رسانه استان فارس و فرزندان دلسوز عشایری که امروز در قالب تشکل‌های مردم نهاد و مطالبه گر عشایری فارس در تلاش هستند تا باری از دوش کسانی بردارند که در وقت جنگ و جهاد سینه هاشان سپر دفاع از مرز وبوم کشور است، جای برای کوتاهی در خدمت خالصانه وجود ندارد.

در آخر ضمن بیان ارائه بخشی از آنچه موجبات نگرانی عشایر در استان فارس را فراهم آورده از شما مقامات مسئول در این حوزه انتظار است بعد از اتمام سفر ضمن گزارش کامل به مردم از طریق رسانه های استانی و ملی از دستاوردها و مصوبات این سفر نیز سخن بگویید.

۱- خلاء قانونی در توسعه عشایر و نیاز به قانون‌گذاری و رفع موانع قانونی

۲- عدم اجرای آیین نامه ساماندهی و اسکان عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ هییت وزیران و برخورد سلیقه‌ای دستگاه ها با این ایین نامه

۳- عدم برنامه ریزی مناسب برای اسکان خودجوش عشایر که خودشان مایل به اسکان هستند ولی همکاری لازم از سوی دستگاه‌های خدمت‌رسان انجام نمی شود، در برخی مناطق، خدماتی همچون برق و دیگر خدمات عمومی در چند متری خانوار عشایری است ولیکن در ارائه آن به عشایر با توجیهات غیر انسانی و غیر قانونی همچون اینکه غیر اقتصادی بودن ارائه خدمات جهت خدمت رسانی به جامعه عشایری اقدام لازم صورت نمی گیرد.

۴- عدم تعیین تکلیف حقوقی مراتع عشایر خصوصا در مناطق ییلاقی باعث برخوردهای روستاییان و بعضا مردم شهری با جمعیت کوچ نشین می گردد که این امر لزوم هماهنگی مسئولین استان‌های اصفهان (شهرستان سمیرم) و استان فارس را می طلبد.

۵- در اعطای تسهیلات به عشایر مشکل ضمانت از موانع عمده به حساب می اید، اگر پروانه چرا یا مرتع عشایر به عنوان ضمانت وام مورد قبول قرار گیرد این مشکل حل خواهد شد.

۶- جمعیت عشایری برای ایجاد سرپناه در مناطق عشایری که بتواند هم آنها را در برابر حوادث طبیعی محافظت کند و هم زمینه‌ای برای اسکان دائم آنها شود، دچار مشکل هستند و این امر نیازمند مصوبه قانونی از جانب مجلس است.

۷- الحمدلله برای حل پایدار مشکل آب عشایر از چهار سال قبل ردیف بودجه ای در قانون بودجه سالانه گنجانده شده و برای حل مشکلات مربوط به راه نیز در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی مصوب شده است، لازم است همین مصوبه برای حل مشکل برق رسانی به عشایر هم در دستور کار قرار گیرد.

۸- برای ساماندهی وضعیت معیشتی عشایر و حل مشکل عدم همخوانی قیمت نهاده های دامی و نازل بودن بهای دام عرضه شده توسط عشایر که باعث عدم تطابق بین دخل و خرج عشایر و ورشکستگی آنها می‌شود، لازم است کنترل واردات دام از خارج از کشور و همزمان توسعه صادرات دام عشایر در دستور کار قرار گیرد، خرید تضمینی دام عشایر توسط دولت نیز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

۹- توسعه شهرها و روستاها در میان بند باعث از بین رفتن ایل راهها شده است و شریان حیاتی عشایر در هنگام کوچ را قطع کرده است، اگرچه بازگشت به وضعیت گذشته و انجام مهندسی معکوس جهت از بین بردن موانع کوچ در ایل راهها مقدور نیست، اما حمایت از کوچ های مکانیزه عشایر و دادن یارانه کوچ به عشایر برای انجام بی دردسر این امر می تواند کمک خوبی در این زمینه باشد.

۱۰-عدم شمول افراد بالای ۵۰ سال عشایر در طرح بیمه رایگان اجتماعی عشایر به معنی خارج کردن بخشی از توان نیروی انسانی فعال جامعه عشایری می باشد که با اصول انسانی منافات دارد، لازم است دایره شمول افراد تحت پوشش فراتر رود، این امر خصوصا در مورد بانوان بیشتر ضروری است.

۱۱- با توجه به شرایط خاص جامعه عشایری و عدم دسترسی به مراکز درمانی طرح خوب و موثر بهداشت سیار در قالب کانکس های درمان سیار باید توسعه یابد.

۱۲- اساسنامه مدارس عشایری که با مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش و امضای رییس جمهور وقت از اسفند سال ۱۳۹۳ به صورت قانون درآمده است اجرایی نشده است و دانش آموزان عشایر از حقوق قانونی خود محروم هستند، برای اجرای آن باید نظارت و پیگیری های لازم از سوی مجلس و دولت صورت گیرد.

۱۳- اداره مدارس عشایری با سرانه های ناچیز فعلی مقدور نیست، مدارس عشایری را باید به شکل قیمت تمام شده یا حجم کار معین و محاسبه تمای هزینه های سالانه انجام داد، پیشنهاد این روال به وزارت آموزش وپرورش از سوی نمایندگان مجلس می تواند موثر باشد.

۱۴- از سال ۱۳۷۸ سهمیه کنکور دانش آموزان عشایری حذف شده است، تنها راه پایدار و موثر برای پیشرفت دانش آموزان عشایری از مسیر دانشگاه می گذرد، حق از دست رفته فرزندان عشایر را به انها برگردانید، با وجودیکه اکثر پزشکان برتر این استان همچون دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد در جهان و دیگر نخبگان و دانشمندان ایران از جامعه عشایری بوده است حال چرا و با چه برنامه ای سهمیه فرزندان عشایر باید حذف شود؟!

۱۵- توسعه فناوری های نوین و عدم دسترسی دانش آموزان عشایری به این فناوری ها فاصله بین آموزش و پرورش شهری و روستایی با عشایری را روزبه روز بیشتر می کند، برای آموزش دانش آموزان عشایر و آشنایی آنها با این فناوری ها در دوران آموزش عمومی باید اقدامات عاجل در دستور کار قرار گیرد، اختصاص تبلت های قابل حمل و مقاوم مناسب می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

۱۶- با گسترش آموزش های پیش دبستانی و الحاق این آموزش ها به نظام آموزش و پرورش رسمی کشور در آینده نزدیک و برای تحقق اصل عدالت آموزشی لزوم توسعه آموزش های پیش دبستانی در آموزش و پرورش عشایر بسیار محسوس است، این آموزش ها به صورت رایگان باید در جامعه عشایری اجرا شود.

۱۷- الزام دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلمین خاص عشایر برای ارتقا سطح تعلیم و تربیت عشایر بسیار ضروری است.

۱۸- سوق دادن خیرین به سوی جامعه عشایری در عرصه های مختلف از قبیل عمرانی، آموزشی و بهداشتی می تواند خلاء حضور دولت در جامعه عشایری را جبران کند.